قرآن نسبت به تنبلی افراد در مواردی چون جهاد و نماز و برخی از اعمال عبادی دیگر توجه داشته است.
به
نظر قرآن ریشه تنبلی در اموری چون جهاد و اعمال و تکالیف سخت و دشوار را
میبایست در شک و تردیدی دید که آنان نسبت به خدا و دین دارند.
فقدان
ایمان کامل موجب میشود تا شخص نسبت به تکالیف سخت و دشوار واکنش مثبتی
نشان ندهد و با برخورد سرد خود آن را به کناری نهد؛ زیرا کسانی که به خدا و
آخرت ایمان دارند میکوشند تا به آموزههای دستوری خدا و قرآن و پیامبران
عمل کنند.
شک
و تردید در خدا و یا آخرت موجب میشود شخص، کاهلی و تسامح و تنبلی را پیشه
خود کند و با جان و مال به دفاع از دین خدا و آموزههای آن اقدام
نورزد.(توبه آیه 45 و 46)
قرآن
عامل دیگر تنبلی در افراد را در ثروت و رفاه زیاد ایشان میداند.
برخورداری از ثروت و امکانات مادی موجب میشود که شخص از کارهای سخت و
دشوار بگریزد به ویژه آن که کار ارتباط تنگاتنگی با جان و مال او داشته
باشد و او رادر سختی جانکاهی قرار دهد.(توبه آیه 86)
از
دیگر علل و عوامل تنبلی نسبت به آموزههای دینی، دنیاطلبی و دل خوش داشتن
به زندگی دنیاست؛ از این رو شخص، حاضر نیست تا کارهای سختی را در پیش گیرد و
از جان و مال خود مایه بگذارد.(توبه آیه 38 و 85)
در
تحلیل قرآن کسانی که به دین اسلام، ایمان کاملی ندارند و یا منافق هستند
گرفتار تنبلی میشوند و این گونه است که در نماز گزاردن (نساء آیه 142)،
جهاد در راه خدا (آل عمران آیه 167 و 168) و امور دیگری که سخت و دشوار است
و تنبلی میکنند.
قرآن
به مومنان و منافقان و دیگرانی که در حوزه دین تنبلی و تکاهل میکنند
هشدار میدهد که این گونه رفتار موجب حسرت و ندامت دیر یا زود میشود که
راه گریزی از آن نخواهند داشت. ندامت زود هنگام آن این خواهد بود که دشمنان
برایشان چیره شوند و یا از بهرههای مادی و معنوی آموزهها و عمل به
آموزههای قرآنی بیبهره بمانند و در آخرت نیز دچار خشم و عذاب الهی گردند.
(نساء آیه 72 و 73)
با نگاهی به آیات قرآنی میتوان دریافت که ریشه تنبلی عدم درک درست از شرایط و وضعیت و موقعیت فرد است.
این
مساله اختصاص به حوزه دین ندارد و هر کسی که درباره مساله و یا موضوعی
دچار تنبلی میشود و اقدام به کار و عملی نمیکند و در گوشهای میخزد!در
حقیقت شرایط و وضعیت خود را درک نکرده است!
دانشآموزی
که فایده درسی را درک نکرده است نسبت به آن واکنش درستی نشان نمیدهد و
حاضر نیست تا آن را بیاموزد و این گونه نسبت به آن و یا همه دروس تنبلی
میکند.
بنابراین ایجاد انگیزه و تغییر در نگرش دانشآموز میتواند وی را نسبت به موقعیت خود و موضوع آگاه سازد.
.
.
تغییر بینش راه علاج تنبلی
این
گونه است که قرآن مساله را به سمت و سوی ایمان میکشد و به این نکته اشاره
میکند که ریشه و خاستگاه تنبلی را میبایست در تحلیل نادرست بینشی و
نگرشی فرد دانست.
از آن جمله نگرشی که نسبت به دین و یا آخرت و خدا دارد و یا در مساله دانشاندوزی به دانش خاصی نگرشی منفی نشان میدهد.
از این رو قرآن برای ایجاد تلاش در فرد میکوشد تا نگرش و بینش وی را نسبت به مساله تغییر دهد.
کسی که بینش و نگرشی درست به مسالهای بیابد میکوشد تا به هر وسیلهای شده آن را به دست آورد.
بنابراین تغییر نگرش و بینش موجب میشود شخص از تنبلی رهایی یابد و به آدمی سخت کوش و پر تلاش تبدیل گردد.
قرآن
همچنین میکوشد تا با تغییر در نگرش کلی انسان نسبت به دنیا آن را ابزار و
راهی برای تعالی نشان دهد. این تلاش از آن رو صورت میگیرد که تغییر نگرش
میبایست در دو حوزه کلی و جزیی انجام گیرد.
مساله
دیگری که قرآن به آن توجه میدهد مساله رفاهطلبی است. دنیازدگی و رفاه
زیاد شخص را تنبل میکند. بسیاری از خانوادهها درباره کودکان دچار اشتباهی
فاحش میشوند و آنان را در رفاه زیاد پرورش میدهند که موجبات تنبلی را
فراهم میآورد و نوجوانان را از تلاش باز میدارد.
(تخلیص از متن جلال میرباقری)