در این جا ذکر یک قاعده کلى نیز مفید است و آن اینکه تا زمانى که یقین به خروج منى و یا رسیدن به آن حالت نهایى نباشد حکم جنابت جارى نمىگردد. بنابراین به مجرد اینکه رطوبتى از بدن خارج شد و یا هیجانى در بدن به وجود آمد جنابت حاصل نشده است.
باید
توجه کرد که حصول جنابت به دو طریق است: الف) دخول هر چند منی هم خارج
نشود ب ) خروج منى هر چند نزدیکی حاصل نشود. البته هر رطوبتى منى نیست.
بنابراین ترشحاتى که با اندکى شهوت و خوشایندى خارج مىشود پاک است و غسل
ندارد، ولى مایعى که همراه با اوج شهوت (ارگاسم) از زن خارج مىشود حکم منى
را دارد و موجب جنابت است. اما رطوبتهایى که غالبا هنگام برانگیختگى جنسى
خارج مىشود پاک است مگر آنکه به حد (ارگاسم) برسد و به دنبال آن اشباع
حاصل شده و بدن سستى پیدا کند. در این جا ذکر یک قاعده کلى نیز مفید است و
آن اینکه تا زمانى که یقین به خروج منى و یا رسیدن به آن حالت نهایى نباشد
حکم جنابت جارى نمىگردد. بنابراین به مجرد اینکه رطوبتى از بدن خارج شد و
یا هیجانى در بدن به وجود آمد جنابت حاصل نشده است. مگر اینکه نزدیکی کرده
باشند چون خود نزدیکی باعث لزوم غسل جنابت می شود.
حصول
جنابت در بانوان به دو طریق است: الف) دخول و همبستری از طرف جلو و یا
پشت، ب ) خروج منى. البته هر مایعى که از زنان خارج شود، منى نیست. تنها
ترشحاتى که در اوج لذت جنسى (حالت ارگاسم )خارج مىگردد، حکم منى را دارد.
حالت
ارگاسم؛ مانند سرفه کردن که یک واکنش غیر عادی در ریه ها است، یک واکنش
غیر عادی است که در حالت اوج لذت جنسی در اندام جنسی انسان پدید می آید،
کسانی که این تجربه را دارند به راحتی وقوع این حالت را درک می کنند و می
دانند که به اوج لذت جنسی رسیده و جنب شده اند. علامت ارگاسم معمولا سست
شدن بدن یا به تعبیر دیگر رعشه،اوج لذت جنسی و خروج مایع است.
جنب
شدن و خروج منی بدون دخول و آمیزش، به دو صورت است. اختیاری و بدون
اختیار. در صورتی که انسان با خود کاری کند که به صورت اختیاری به اوج لذت
جنسی و ارگاسم برسد و از او منی خارج شود این حالت استمنا است، حرام است و
باید ترک شود و در صورت انجام، غسل جنابت نیز واجب می شود، ولی در صورتی که
بدون اختیار در خواب این حالت به او دست دهد، این حالت احتلام نام دارد.
در صورت احتلام اگر چه فرد جنب می شود و واجب است غسل جنابت انجام دهد، ولی
چون بی اختیار و در خواب اتفاق می افتد، نمی توان گفت حرام است