سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

بیماری لوپوس

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: بیماری لوپوس در هر سن و جنسی اتفاق می‌افتد، ولی شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری بین 16 تا 25 سالگی است که به دلیل تاثیر ترشح هورمون استروژن 90 درصد این بیماران را زنان تشکیل می‌دهند.

دکتر محمود اکبریان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است که در صورت بروز می‌تواند قسمت‌های مختلفی از بدن مانند پوست، مفاصل، قلب، ریه، خون، کلیه‌ها، مغز، اعصاب و روان را درگیر کند. در این بیماری سلولهای بدن بر علیه خود شروع به تولید فاکتورهای ملتهب کننده سیستم ایمنی می‌کنند.

وی افزود: فاکتورهای ژنتیکی در ایجاد بیماری لوپوس نقش مهمی دارند که در صورت درگیری با هریک از سیستم‌ها عوارض خود را برجای گذاشته و در واقع سیستم ایمنی نمی‌تواند فرقی بین ماده خارجی و سلول‌ها و بافت خود بدن بگذارد، درنتیجه به بافت خودی حمله می‌کند. سیر این روند دلیل التهاب و درد و صدمه در قسمتهای مختلف بدن است.

این فوق تخصص روماتولوژی تشخیص زودهنگام این بیماری بر حسب این که کدام قسمت حیاتی و یا غیرحیاتی بدن را درگیر کرده در درمان لوپوس موثر دانست و گفت: با تشخیص زودهنگام بیماری، مبتلایان می‌توانند با مدیریت صحیح در کنترل آن به زندگی معمولی خود ادامه دهند.

دکتر اکبریان با اشاره به متنوع بودن علایم بیماری لوپوس اظهار داشت: این علایم در افراد مختلف به اشکال متفاوت ظاهر می‌شود و همه علایم نیز در یک بیمار مبتلا به لوپوس ایجاد نمی‌شوند. اما قرمز شدن گونه‌ها و تیغه بینی که با نور خورشید تشدید می‌شود، حساسیت به نور آفتاب، ریزش مو، تب، بی‌اشتهایی، درد و تورم مفاصل و خشکی بیش از یک ساعت مفاصل پس از بیدار شدن در صبح از شایع‌ترین موارد است.

این فوق تخصص روماتولوژی در پایان خاطرنشان کرد: در این بیماری درد مفاصل به گونه‌ای است که با استراحت بیشتر شده و ممکن است سبب بیدار شدن فرد از خواب شود. خستگی از شایع‌ترین عواض این بیماری است و تقریبا تمامی بیماران از آن شکایت دارند. این خستگی با استراحت برطرف نمی‌شود.