سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

پف زیر چشم و علت آن و چند درمان خانگی





چشم و ناحیه پیرامون آن

چشم حساس ترین عضو بدن است و در عین حساسیت زیاد در معرض تهدیدهای محیطی فراوانی است. مواظبت از چشم و محیط پیرامون آن در زیبایی موثر است.

علت پف زیر چشم ها چیست؟

اطراف کره چشم داخل حفره استخوانی چشم را چربی در برگفته است. با افزایش سن این چربی رفته رفته به بیرون آمده و موجب می شود حالت پف آلود زیر چشم ها تشدید  شود . و از این رو شرایطی که موجب احتباس آب در بدن می شوند اغلب با تشدید پف چشم ها همراهند. به عنوان مثال شرایطی مانند خوابیدن به پشت، خواب ناکافی ، زیاد نمک خوردن ، آلرژی  و یا تغییرات هورمونی ماهانه در خانم ها .

گردش خون مویرگی در ناحیه پیرامون چشم به کندی صورت می گیرد. دستگاه لنفاوی که وظیفه خطیر دفع مواد زاید را برعهده دارد به کندی در جریان است و همین امر سبب احتباس آب و تشکیل آماس در زیر چشمان می شود. این پدیده به هنگام بلند شدن از خواب به حداکثر شدت خود می رسد زیرا در هنگام خواب پلک ها دیگر به وظیفه مکانیکی خود که به تخلیه مایعات کمک می کند عمل نمی نماید. در اثر افزایش سن و انباشته شدن تنش های وارده و خستگی پوست و نیز در اثر شل شدن این عضو پف کردگی چشم ها بیشتر می شود. البته گاهی پف کردگی در چشم ها می تواند به علت رژیم غذایی غلط باشد. مثلاً مصرف بیش از حد نمک، نوشیدن بیش از حد چای یا قهوه و یا الکل.

 

خوردن آب کافی در طول روز

یکی از دلایل ایجاد پف زیر چشم احتباس آب است که بدلیل غلظت بالای نمک در منطقه اطراف چشم ایجاد می گردد.اگر شما یک شام شور بخورید و یا قبل از خواب گریه کنید صبح روز بعد احتمالا زیر چشمان شما پف کرده است.بنابراین لازم است شما در طول روز هفت لیوان آب بخورید

 

 

موقعیت مناسب سر هنگام خواب

برای مداوای چشمان خسته و پف کرده قبل از خوابیدن دقت کنید که از بالش مناسب استفاه کنید، سعی کنید که در روی شکم نخوابید و سر خود را در بالش فرو نبرید.هنگامی که به خواب می روید مایعات در اطراف چشم ها جمع شده و موجب پف کردن چشم ها می شود. اگر حین خوابیدن سرتان را طوری روی بالش بگذارید که بالاتر از سطح بدنتان قرار گیرد مایعات در اطراف چشم ها تجمع نمی کنند.

 

کمپرس پوست اطراف چشم با یخ یا یک محلول قابض

برای رفع پف کردگی دور چشم ها از کمپرس آب یخ به مدت 15 دقیقه استفاده کنید این امر در رفع ورم و پف چشم ها مفید است. کمپرس یخ موجب انقباض و تنگ شدن رگهای خونی می شود و به این ترتیب تورم به وجود آمده را فرو می نشاند. می توانید از ماسک کمپرس یخ یا از یک پارچه تمیز که در اب یخ خیس شده باشد استفاده کنید.اگر چشمانتان حساس است می تونید از ترکیب نصف آب و نصف شیر استفاده کنید شیر اثر تسکسن دهنده وآرامش بخش دارد.

 

استفاده از کمپرس سرد

پف کردگی زیر چشم ناشی از مایعات اطراف چشم است ، و مانند سایر انواع تورم می توان با استفاده از یک کمپرس سرد آن را کاهش داد. شما می توانید برش های خیار سرد را بمدت 15 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید تا بطور موقت باعث کاهش تورم زیر چشم گردد.

 

اثر کمپرس چای برای کاهش پف کردگی چشم ها چشمگیر است. زیرا ترکیبات طبیعی موجود در برگهای چای موجب سفت شدن پوست ناحیه پیرامون چشم می شوند. و علائم پف کردگی و آماس چشم ها را به نحوه چشمگیری می کاهد در عین حال به علت سردی کمپرس چای سیستم لنفاوی پیرامون چشمها تحریک شده به جریان می افتد و همین امر موجب کاهش پف کردگی چشم ها می شود.

چای کیسه ای را با آب ولرم مخلوط کرده و آن را مدت 10 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود. انگاه بر روی هر چشم یک کیسه چای قرار دهید و به مدت 20 دقیقه به حالت درازکش استراحت کنید این کمپرس برای رفع خستگی چشم ها و پف پلک ها مفید می باشد و همچنین برای حالت گرفتن چشم ها قبل از آرایش موثر می باشد.

 

راه دیگر اینکه یک قاشق فلزی را در یخچال قرار داده و بعد از خنک شدن آن را تا زمان گرم شدن قاشق روی چشمان خود قرار دهید.

 

پرهیز از خوردن غذاهای پر نمک

از خوردن هر چیزی که دارای نمک باشد خودداری کنید چرا که باعث نگهداری مایعات  اضافی جمع شده در ناحیه چشم ها خواهد شد.

 

داشتن خواب کافی

اگر زیر چشم شما در طول روز دائم پف دارد ، شاید دلیل آن نداشتن خواب کافی و با کیفیت باشد . شما باید هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید.

 

قرار دادن سیب زمینی روی پف چشم

سیب زمینی خام  یک قابض طبیعی است ، می توانید برش های سیب زمینی خام را بمدت 10 دقیقه بر روی پف چشم خود قرار دهید تا پف زیر چشم شما به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.

 

انجام دادن برخی ورزش های ساده

ورزش باعث بهبود گردش خون می گردد و بدین ترتیب از تجمع مایعات در بدن و زیر چشم جلوگیری می نماید ، شما می توانید با انجام نرمش های ساده و یا انجام  پیاده روی پف زیر چشم خود را از بین ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد