سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

اعلام رسمی آتش بس میان ایران و عراق

۲۹مرداد ۱۳۸۷هجری شمسی/ ۱۷ شعبان ۱۴۲۸هجری قمری مصادف است با سالروز آغاز آتش بس رسمی میان ایران و عراق در سال۱۳۶۷هجری شمسی.

در چنین روزی - ۲۹مرداد سال ۱۳۵۸هجری شمسی: مردم آبادان با برگزاری تظاهراتی عظیم خشم خود را از عمل غیر انسانی آتش زدن سینما رکس ابراز کردند. سینما رکس را عوامل مزدور رژیم پهلوی آتش زدند. در این حادثه تلخ بیش از ۷۰۰ تن از مردم آبادان در سالن سینما طعمه حریق شدند و ۳۷۷ زن، مرد و کودک بی دفاع جان خود را به طرزی فجیع از دست دادند. طی چند روز پس از این فاجعه مجالس عزاداری در نقاط مختلف شهر برای عزیزان از دست رفته برپا شد.

در چنین روزی - ۲۹ مرداد سال۱۳۶۷هجری شمسی: آتش بس میان جمهوری سلامی ایران و عراق به طور رسمی آغاز شد. اما نیروهای رژیم بعثی عراق دو سال بعد از اعلام آتش بس خاک ایران را ترک کردند. زمانیکه رژیم عراق جنگ تحمیلی را آغاز کردند مجامع بین المللی هیچ واکنشی نشان ندادند و این روند در ادامه جنگ نیز به قوت خود باقی بود. اما پس از فتح خرمشهر و پاکسازی جنوب کشور از نیروهای رژیم بعثی عراق و پیروزی های متعدد نیروهای جمهوری اسلامی ایران، رژیم عراق و استکبار جهانی نخستین بار با امکان ورود قوای ایران به خاک عراق مواجه شدند. بدین ترتیب منافع غرب با خط رو به رو می شد از این رو مقامات استکبار تلاش کردند که زمینه را برای توقف جنگ و جلوگیری از ورود قوای ایران به عراق آماده سازند. سرانجام پس از حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، عراق، آتش بس و عقب نشینی قوای خود را از مرزهای ایران پذیرفت. بدین ترتیب قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل اجرا شد.

در چنین روزی - ۱۷ شعبان سال ۲۷۷هجری قمری: "محمدبن ادریس حَنْظَلی" از علمای اهل سنت در قرن سوم هجری دیده از جهان فروبست. حنظلی از تمام علوم عصر خود آگاه بود و به ویژه در زمینه فقه و رجال از مشاهیر آن دوران به شمار می‎رفت. حنظلی تألیفات فراوانی در زمینه علم فقه دارد که از آن میان می‎توان الزُّهدُ وَ المَراسل را نام برد. این کتاب در سال ۱۳۲۱هجری در حیدر آباد هند به چاپ رسیده است.

در چنین روزی - ۱۷ شعبان سال ۳۹۶هجری قمری: "خواجه عبدالله بن محمد انصاری هِرَوی" در شهر هرات متولد شد. خواجه عبدالله صوفی نویسنده و شاعر بزرگ قرن ۵ هجری است و به پیر هرات شهرت دارد. او از اوایل جوانی در دو رشته علوم ادبی و علوم دینی تحقیق و مطالعه کرد و در کنار این مطالعات اشعار عرب را حفظ می‎کرد. خواجه عبدالله انصاری خود به دو زبان پارسی و عربی شعر می‎سرود. او در تصوف از شیخ ابوالحسن خَرَقانی تعلیم گرفت و تا مرتبه جانشینی استاد ارتقا یافت. آثارخواجه عبدالله انصاری غالباً نثر موزون و زیبایی آمیخته به شعر دارد. پیر هرات از نخستین کسانی است که به فارسی نثر مسجّع ساخت و در ضمن نثر، شعر به کار برد. گفتنی است که این سبک در زمان سعدی به کمال رسید و گلستان بهترین شاهد آن است. از آثار مشهور خواجه عبدالله انصاری مناجات نامه، نصایح و زادالعارفین را می‎توان برشمرد.