سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

منی

آب منی که در زبان یونانی به آن اسپرما ودر لاتین (Semen) می‌گویند، از اسپرم و ترشحات مجاری اسپرم- ترشحات کیسه صفرا- ترشحات پروستات و همچنین ترشحات غددی که در کنار ریشه آلت مرد واقع شده‌اند، تشکیل شده‌است.

بخشی از این ترشحات مواد قندی هستند که برای تغذیه سلولهای اسپرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوی خاصی که از آب منی متصاعد میشود از جملهٔ همین ترکیبات مختلف است.

تولید اسپرماتوزن (منی) توقفی ندارد. امّا در عضو کوچک بالای هر بیضه و مجاری اسپرم جمع میشود و ممکن است تا ماهها همانجا بمانند بدون آنکه قدرت باروری خود را از دست بدهند و فقط با انجام مقاربت، خود ارضائی و یا احتلام در خواب به بیرون از بدن منتقل می‌شوند.

سرعت حرکت اسپرم حدود ۳- ۴ میلیتر در ثانیه‌است و هنگام مقاربت حدود نیم الی یک ساعت طول میکشد تا خود را به کانالهای تخمک زن برساند و بعد از یک روز تا سه روز در همانجا از بین می‌روند و اگر تخمک زن موجود باشد یا اسپرم با تخمک مخلوط شده و پروسهٔ شکل گیری جنین شروع می‌شود.


همزمان با انقباض و انبساط کانالهای اسپرم که به آن اشاره شد. پروستات هم منقبض و منبسط شده و ترشحات شیری مانندی تولید کرده و به مایع منی می‌ریزد (مجرای منی از وسط پروستات می‌گذرد). ترشحات پروستات قلیائی است و عمل خنثی کردن محیط اسیدی واژن را به عهده دارند. (محیط اسیدی واژن باعث کشته شدن اسپرم‌ها و یا ایجاد اختلال در حرکت و شنا کردن آنان می‌شود).

از مقدار آب منی ای که از بدن خارج می‌شود حدود ۶۰ درصد شامل ترشحات کیسهٔ اسپرم، ۲۰ درصد شامل ترشحات پروستات و ۲۰ درصد بقیه شامل ترشحات دیگر و سلولهای اسپرم است. با این همه در هر میلی‌لیتر آب منی حدود ۱۲۰ میلیون سلول اسپرم وجود دارد.

خسوف

بر ساحل شکافته پهلو گرفته بود

ماهی که از ادامه شب رو گرفته بود

 

آرامشی عجیب در اندام سرو بود

گویا تنش به زخم تبر خو گرفته بود

 

دستی به دستگیره دروازه بهشت

دستی دگر بر آتش پهلو گرفته بود

 

برخاست تا رسد به بهاری که رفته بود

آهوی عشق بوی پرستو گرفته بود

 

آن شب چگونه مرگ به بانو جواز داد؟

او که همیشه اذن ز بانو گرفته بود

 

از کوچه های شهر صدایی نشد بلند

نعش مدینه در تب شب بو گرفته بود

 

پشت زمین شکست، خدا گریه اش گرفت

وقتی علی دو دست به زانو گرفته بود