سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

6 عامل ورود به بهشت در کلام مولا علی (ع)

6 عامل ورود به بهشت در کلام مولا علی (ع)

325845210 2 6 عامل ورود به بهشت در کلام مولا علی (ع)

چه عواملى موجب ورود به بهشت مى شود؟ و به دیگر سخن : بهشتیان چه ویژگى هایى در دنیا دارند؟ فایده و اثر مهم پى بردن به پاسخ این پرسش، فراهم آمدن زمینه عملى انسان براى نیل به این ویژگى ها است …

این ویژگى ها عبارتند از:
۱- معرفت خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله واهل بیت علیه السلام

«…فانه من مات منکم على فراشه و هو على معرفة حق ربه و حق رسوله و اءهل بیته مات شهیدا و وقع اءجره على الله ، و استوجب ثواب مانوى من صالح عمله و قامت النیة مقام اصلاته لسیفه ..» (۱) ؛ … پس راستى چنین است که اگر یکى از شما در بستر خود در حالتى بمیرد که به حق پروردگار و حق پیامبر و اهل بیت پیامبر آشنا باشد، او شهید از دنیا رفته پاداش شهیدان را دارد و پاداش او در روز قیامت بر عهده خداوند متعال است ، و ثواب آن کار نیک که انجام آن را در دل داشته و قصد آن را نموده بود، خواهد برد و آن قصد او براى جنگیدن در راه خدا و انجام کار نیک جایگزین و جانشین از نیام بر کشیدن شمشیرش مى شود…

مقصود امام علیه السلام از قصد انجام کار، آن قصد و اراده اى است که اگر هنگام عمل فرا رسد انسان از انجام آن هیچ باکى نداشته باشد، و تنها موانع خارج از اراده و اختیار او باز دارنده او از آن کار باشد، چنین قصد و اراده اى صاحب خود را تا آنجا بالا مى برد که اگر در بستر خود و با مرگ معمولى نیز بمیرد در جایگاه شهیدان قرار خواهد گرفت . مشروط بر اینکه عارف به مقام خداوند و پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت علیه السلام باشد.

و در خطبه اى دیگر فرمود:

«…لا یدخل الجنة الا من عرفهم و عرفوه …» (۲) ؛ … در بهشت داخل نمى شود جز کسى که امامان را بشناسد و آنان امامان نیز او را بشناسند …

۲- یارى و دوستى اهل بیت علیه السلام

چنانکه امام علیه السلام فرمود: «ناصرنا و محبنا ینتظر الرحمة …»(۳)؛ … آنکه ما را یارى رساند، و ما را دوست داشته باشد، رحمت خداوند در انتظار او است …

از آنان مباش که بدون عمل خوب ، امیدوار به آخرت نیک است ، و با آرزوى درازى که براى زندگى دنیاى خود دارد توبه به درگاه الهى را به تاءخیر مى اندازد…انسان هاى درستکار را دوست دارد ولى عمل آنان را ندارد، از گناهکاران کینه دارد، در حالى که خود یکى از آنان گناهکاران است ، به سبب گناهان فراوانى که دارد، مرگ در نگاه او ناخوشایند است
۳- پارسایى:

«… ان التقوى فى الیوم الحرز و الجنة و فى غد الطریق الى الجنة …»(۴)؛ … به راستى که پارسایى تقوا براى امروز زندگى دنیا پناه و سپر در برابر لغزش ها و گناهان و براى فردا روز رستاخیز راه به سوى بهشت است …
پرهیزگار باش که دادار آسمان

فردوس جاى مردم پرهیزگار کرد (سعدى)

۴- مطابقت عمل با عقیده :

امام على علیه السلام فرمود:

«ان الله سبحانه اءنزل کتابا هادیا بین فیه الخیر و الشر فخذوا نهج الخیر تهتدوا، واصدفوا عن سمت الشر تقصدوا، الفرائض الفرائض! ادوها الى الله تۆ دکم الى الجنة …»(۵) ؛ خداوند، کتاب راهنمایى را فرستاده است که نیک و بد در آن بیان گردیده است . پس روش نیک را برگزینید تا هدایت گردید، و از بدى دورى نمایید تا راه مستقیم و درست را بپیماید. واجبات را رعایت کنید! واجبات را رعایت کنید آنها را به گونه اى پسندیده انجام بدهید ! حق خداوند را در مورد آنها بپردازید، که رعایت واجبات و رعایت حق خداوند در آنها شما را به بهشت مى کشاند…

و آنگاه که درباره اسلام سخن مى گوید، مى فرماید:

… والجنة سبقته …(۶) …و بهشت جایزه اسلام است که براى انسان برنده در مسابقه اسلام در نظر گرفته شده است
«از آنان مباش که بدون عمل خوب ، امیدوار به آخرت نیک است ، و با آرزوى درازى که براى زندگى دنیاى خود دارد توبه به درگاه الهى را به تاخیر مى اندازد… انسان هاى درستکار را دوست دارد ولى عمل آنان را ندارد، از گناهکاران کینه دارد، در حالى که خود یکى از آنان گناهکاران است، به سبب گناهان فراوانى که دارد، مرگ در نگاه او ناخوشایند است … اگر شهوتى به او عرضه گردد اقدام به معصیت و گناه مى کند، و براى توبه کردن امروز و فردا مى کند… از مردم در غیر راه پروردگارش مى ترسد از ترس مردم کارى را انجام مى دهد که خدا آن را نمى پسندد و از پروردگارش در کار مردم نمى ترسد بدون بیم از خداوند به مردم زیان مى رساند.» (۷)

۵- پیکار در راه خدا:

«فان الجهاد باب من اءبواب الجنة فتحه الله لخاصة اولیائه»(۸)؛ پس راستى چنین است که جهاد دروازه اى از دروازه هاى بهشت است که خداوند این دروازه را براى دوستان مخصوص خود گشوده است …

۶- نیت خالص :

اعمال انسان داراى ظاهرى و باطنى است، اگر انسان اعمالش درست باشد و همه کارهاى خود را مطابق فرمان خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله و اولیاى دین انجام بدهد و از انجام آنچه که مورد نهى آنان است خوددارى بورزد نمى توان گفت که او شایسته بهشت است، زیرا ممکن است انسان هاى منافق صفت و کفر باطن نیز این اعمال را براى فریب مردم انجام بدهند. از این رو ملاک و ظابطه اى دیگر لازم است که این اعمال را ارزش‍ بخشیده و انسان را شایسته ورود به بهشت نماید و آن چیز نیت خالص است که امضاى درستى و صحت اعمال انسان به شمار آمده است. امام علیه السلام در این باره فرمود: «… و ان الله سبحانه یدخل بصدقه النیة و السریرة الصالحة من یشاء من عباده الجنة»(۹) ؛ … و خداوند به وسیله درستى و صداقت در نیت و درون شایسته هر که از بندگانش را که بخواهد در بهشت داخل مى کند.

…پس راستى چنین است که اگر یکى از شما در بستر خود در حالتى بمیرد که به حق پروردگار و حق پیامبر و اهل بیت پیامبر آشنا باشد، او شهید از دنیا رفته پاداش شهیدان را دارد و پاداش او در روز قیامت بر عهده خداوند متعال است ، و ثواب آن کار نیک که انجام آن را در دل داشته و قصد آن را نموده بود، خواهد برد و آن قصد او براى جنگیدن در راه خدا و انجام کار نیک جایگزین و جانشین از نیام بر کشیدن شمشیرش مى شود…
بهشت به آسانى فراهم نمى گردد:

مثال معروف است که گل چیدن بى خار نمى شود آنکه خواهان بهشت است ناگزیر است که براى رسیدن به آن تلاش و جدیت فراوان نماید و اگر سختى ها و دشوارى ها بر او روى آورد، در برابر آنها مقاومت نماید. و به دیگر سخن براى رسیدن به بهشت به استقبال ناملایمات برود، چنانکه امام علیه السلام فرمود:

«… الجنة تحت اءطراف العوالى …»(۱۰) ؛ … بهشت در سایه تیر و نیزه فراهم مى گردد…

و نیز چنین روایت نموده است:

«… ان رسول الله کان یقول : ان الجنة حفت بالمکاره …»(۱۱) ؛ … پیامبر خدا صلى الله علیه و آله همواره مى فرمود: بهشت با دشوارى ها پیچیده شده است …
خواهان بهشت نمى خوابد!

«… الا و انى لم اءرکالجنة نام طالبها.»(۱۲) … آگاه باشید که من چیزى جز بهشت را ندیده ام که خواهان جوینده آن در خواب غفلت فرو برود.

مقصود امام علیه السلام این است که انسان هاى جویاى بهشت، غالبا در اثر گرایش به دنیا آنچنان دچار غفلت و بى خبرى مى شوند که همانند خوابیدگان، براى رسیدن به بهشت گامى بر نمى دارند، و کمتر کسى است که در این راه بیدار بوده و با تلاش و کوشش و دورى نمودن از هواهاى نفسانى و بریدن از دنیا خود را آماده بهشت مى نماید.

حافظا خلد برین خانه موروث من است

اندرین منزل ویرانه نشیمن چه کنم ؟!

پی نوشت ها :

۱- نهج البلاغه، فیض الاسلام، خ ۲۳۲، صبحى ، خ ۱۹۰٫

۲- نهج البلاغه، فیض و صبحى ، خ ۱۵۲٫

۳- نهج البلاغه، فیض ، خ ۱۰۸، صبحى ، خ ۱۰۹٫

۴- نهج البلاغه، فیض ، خ ۲۳۳، صبحى ، خ ۱۹۱٫

۵- نهج البلاغه، فیض ، خ ۱۶۶، صبحى ، خ ۱۶۷٫

۶- نهج البلاغه، فیض ، خ ۱۰۵، صبحى ، خ ۱۰۶٫

۷- نهج البلاغه، فیض ، حکمت ۱۴۲، صبحى ، حکمت ۱۵۰٫

۸- نهج البلاغه، فیض ، و صبحى ، خ ۲۷٫

۹- نهج البلاغه، فیض ، حکمت ۴۰، صبحى ، حکمت ۴۲٫

۱۰- نهج البلاغه، فیض و صبحى ، خ ۱۲۴٫

۱۱- نهج البلاغه، فیض ، خ ۱۷۵، صبحى ، خ ۱۵۶٫

۱۲- نهج البلاغه، فیض ، و صبحى ، خ ۲۸٫
منابع : تبیان / کتاب معاد در نهج البلاغه / احمد باقریان ساروى

آیاتی از قرآن کریم را که دلالت بر انجام فریضه امربه معروف ونهی ا

آیات قرآن که دلالت بر امربه معروف ونهی از منکرمی کنندفراواناست که ما به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

 امر به معروفو نهی از منکر:  

1-«وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر... »[1] باید از میان شما ،جمعی دعوت به نیکی ، و امر به معروف ونهی از منکر کنند!...

2-« یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ...»[2] پسرم ! نماز را بر پا دار، و امر به معروف و نهی ازمنکرکن ،...

3-«کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّه»[3].، شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده اند ؛(چه اینکه) امر به معروف و نی از منکر میکنید و به خدا ایمان دارید .

4-«یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر...»[4] به خدا و روز دیگر ایمان می آورند؛ امر به معروف و نهی از منکر می کنند؛...

5-«... یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ... »[5] آنها را به معروف دستور میدهد، و از منکر باز می دارد ؛اشیاء پاکیزه را برای آنها حلال می شمرد،...

6-«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ و...»[6]. مردان و زنان با ایمان ، ولی ( ویار و یاور ) یکدیگرند؛ امر به معروف و نهی از منکر می کنند؛ نماز را بر پا میدارند و... .

7-«... اْلآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ»[7].آمران به معروف ، نهی کنندگان از منکر، وحافظان حدود (و مرزهای ) الهی ،(مؤمنان حقیقی اند)؛ و بشارت ده به( اینچنین) مؤمنان!

8-« الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر...»[8] همان کسانیکه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا میدارند، و زکات می دهند ، و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.


خواص بی نظیر جعفری + مطلب خواندنی

خواص بی نظیر جعفری

SiteRooz.com

1. حاوی آنتی اکسیداسیون

جعفری یکی از منابع غنی آنتی اکسیداسیون است. حاوی لوتئولین بوده که نوعی فالونوئید (ماده ای با خاصیت ضد خونریزی) محسوب می شود و همچنین از بین برنده ی رادیکال های آزاد بدن است. لوتئولین همچنین متابولیسم کربوهیدرات در بدن را ارتقا می دهد. جعفری همچنین حاوی ویتامین A و ویتامین C است که آنتی اکسید قوی هستند.

2. مانند عامل ضد التهابی عمل می کند

لوتئولین موجود در جعفری مانند یک عامل ضد التهابی عمل می کند. جعفری حاوی ویتامین C است که آن نیز در عاملیت ضد التهابی موثر است. این مواد به بیماری های التهابی اجازه نمی دهد تا به بدن رسوخ کنند و از درد مفاصل و استخوان ها جلوگیری می کند.

 3. ایمنی بدن را ارتقاء می دهد

از آنجا که جعفری حاوی ویتامین A و C است به ارتقاء کلی سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک کرده وبه محافظت بافت های مفاصل یاری می رساند وبه گزارش نیک صالحی پوست را سالم نگه می دارد. به بدن کمک می کند در برابر بیماری ها راحت تر و موثرتر مقابله کند.

 4. استخوان ها را قوی می کند

 جعفری حاوی ویتامین K است که مسئول ترکیب پروتئینی به نام الستئوکالسین است که تراکم استخوان را بهبود می بخشد. بنابراین جعفری به شما کمک می کند تا استخوان و دندان های محکم تری داشته باشید. همچنین از گسیخته عمل کردن پروتئین بر روی قلب جلوگیری کرده و از بیماری های قلبی اجتناب می کند.

 5. از قلب محافظت می کند

 بدن ما آمینواسیدی را تولید می کند که هوموسیستین نامیده می شود که می تواند در عملکرد نرمال رگ های خونی اختلال ایجاد کند. به گزارش نیک صالحی جعفری حاوی ویتامین B9 است که از هوموسیستئین که عامل بیماری های قلبی است جلوگیری می کند، بلکه هوموسیستئین را به مولکول های ساده ای تبدیل می کند که می تواند از حملات قلبی ، سکته و دیگر بیماری های قلبی محافظت به عمل آورد.

 6. سرطان را دفع می کند

 یک ترکیب گیاهی به نام میریستیسین در جعفری موجود است که از رشد تومورهای سرطانی در بدن جلوگیری می کند. میریستیسین همچنین آنزیمی را فعال می کند که می تواند برخی از ترکیبات مضر که موجب سرطان پروستات و روده بزرگ میشوند را خنثی کند.

 تهیه و ترجمه: گروه سلامت نیک صالحی