سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

سرهنگ اسدی

علمی وادبی و هنری

نگهبان به جنگ سرطان آمد

سرطان سینه از شایع ترین سرطان های مبتلا به زنان در همه دنیا و از جمله ایران است به طوری که سالانه حدود ۷ هزار زن ایرانی مبتلا به این بیماری می شوند. برخلاف همه ترسی که حتی با شنیدن اسم این بیماری در زنان به وجود می آید، در صورتی که سرطان سینه در مراحل اولیه ابتلا به خوبی تشخیص داده شود، درمان موفقیت آمیز و بدون عارضه ای خواهد داشت.
سرطان سینه از شایع ترین سرطان های مبتلا به زنان در همه دنیا و از جمله ایران است به طوری که سالانه حدود ۷ هزار زن ایرانی مبتلا به این بیماری می شوند. برخلاف همه ترسی که حتی با شنیدن اسم این بیماری در زنان به وجود می آید، در صورتی که سرطان سینه در مراحل اولیه ابتلا به خوبی تشخیص داده شود، درمان موفقیت آمیز و بدون عارضه ای خواهد داشت.
معمولاً اولین نقطه ای که پس از ابتلای به سرطان سینه با بیماری درگیر می شود، غدد لنفاوی زیر بغل است، بنابراین هنگام عمل جراحی از تعدادی غدد لنفاوی زیر بغل نمونه برداری می شود تا هم غدد درگیر با بیماری برداشته شوند و هم با تعیین درجه درگیری با بیماری، از شدت پیشرفت آن جلوگیری شود.
ممکن است برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل با عوارض مختلفی چون تورم دست یا صدمه به اعصاب و عروق زیر بغل همراه باشد. هم اکنون برای پیشگیری از عوارض برداشتن غدد لنفاوی، روشی با عنوان نمونه برداری از غده لنفاوی «نگهبان» ابداع شده است. در این روش با علامت گذاری از طریق مواد رنگی یا مواد رادیواکتیو بسیار ضعیف، اولین غده لنفاوی زیر بغل که مربوط به سینه است، مشخص می شود و هنگام عمل جراحی، فقط همین غده لنفاوی «پیش آهنگ» یا «نگهبان» که اولین محل آسیب پذیر از سرطان سینه است، برداشته و برای پاتولوژی ارسال می شود. خوشبختانه ما نیز از این تکنیک جدید و دانش مرتبط با آن بی بهره نمانده ایم و هم اکنون مدتی است این شیوه درمانی از سوی بسیاری از پزشکان و متخصصان در درمان سرطان سینه به کار برده می شود.دکتر نسرین السادات علوی، عضو هیأت علمی مرکز بیماری های پستان جهاد علوم پزشکی تهران و متخصص جراحی عمومی و سرطان نیز مدتی است که این شیوه درمانی را به کار می برد و توضیحات وی درباره این شیوه درمانی و نحوه کاربرد آن خواندنی است.
● خانم دکتر علوی! درباره تکنیک جدید درمان سرطان سینه بدون آسیب غدد لنفاوی و نحوه کاربرد این شیوه درمانی توضیح دهید؟
▪ در گذشته برای درمان سرطان سینه و تشخیص غدد لنفاوی که درگیر سرطان شده اند، ۱۰ تا ۱۵ غده لنفاوی از طریق جراحی برداشته می شد تا تشخیص داده شود کدام یک از غدد با بیماری درگیر شده اند. اما هم اکنون به شرط مراجعه زودهنگام بیماران فقط غده سرطانی نگهبان که در بیشتر اوقات آلوده بودن آن نشانگر آلوده شدن ۹۵ درصد غدد زیربغل است، برداشته و برای تشخیص به پاتولوژی فرستاده می شود. با این شیوه عوارض پس از عمل همچون تورم دست، ضربه به عروق و اعصاب و دردهای پس از آن کاهش می یابد.
● این شیوه درمان چه مدت است که در دنیا استفاده می شود و از چه زمانی پزشکان ایرانی به استفاده از این شیوه در درمان سرطان سینه روی آورده اند؟
▪ این شیوه درمانی ۱۰ سال است که در دنیا به عنوان استاندارد درمانی پذیرفته شده است و در ایران نیز دو سال است که از این روش استفاده می شود البته هم اکنون مراکز استان هایی چون تهران، شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان این شیوه درمانی را به کار می برند و به تازگی پزشکی از انگلستان نحوه استفاده از این درمان را به گروهی از پزشکان ایرانی آموزش داده است.البته چون هم اکنون سرطان سینه نسبت به گذشته خیلی زود تشخیص داده می شود، درمان آن بسیار راحت تر شده است یعنی به جای برداشتن همه سینه ، بخشی از آن که درگیر سرطان شده است، برداشته می شود و بیمار نیز از نظر روحی وضعیت بهتری خواهد داشت. بنابراین فقط در مواردی خاص به علت خصوصیت تومور یا وجود چند ضایعه سرطانی به صورت همزمان در یک سینه، مجبور به برداشتن آن می شویم.
● درباره نحوه دقیق انجام تکنیک جدید درمان سرطان سینه بدون آسیب به غدد لنفاوی کمی بیشتر توضیح می دهید؟
▪ وقتی نوبت عمل جراحی برای بیمار تعیین می شود، شب قبل یا صبح روز عمل، مقدار کمی از ماده رادیو اکتیو بسیار ضعیف که خطری برای بدن ندارد، دور حاله سینه تزریق و این ماده وارد اولین غده لنفاوی می شود و پس از آن در اولین اسکن از بیمار، محل غده لنفاوی نگهبان مشخص می شود. در هنگام عمل جراحی با دستگاه خاص که توانایی مشخص کردن مواد رادیواکتیو را دارد، محل دقیق غده مشخص شده و این غده برداشته می شود و در همان زمان روی غده بررسی پاتولوژی صورت می گیرد. چنانچه غده درگیر با سرطان نشده باشد، بقیه غدد لنفاوی نیز برداشته نمی شود. این روش ناراحتی خاصی برای بیمار ایجاد نمی کند و دوره نقاهت آن ۳ تا ۴ روز است و به بهبود زودتر بیمار کمک خواهدکرد.
● خانم دکتر! هزینه این عمل جراحی به طور متوسط چقدر خواهدبود آیا این هزینه بیش از عمل های جراحی دیگر است؟
▪ خیر. هزینه این عمل جراحی بیشتر از عمل های معمولی نیست. بیمار فقط هزینه کمی که زیرپوشش بیمه هست، برای اسکن قبل از عمل می پردازد. به علاوه مدت زمان عمل نیز در این شیوه کمتر می شود و بنابراین هیچ توجیهی برای افزایش هزینه عمل وجود نخواهدداشت.
● درباره درمان های جدید سرطان سینه هم اکنون در دنیا از چه روش هایی استفاده می شود افق آینده درمان این بیماری را چگونه ترسیم می کنید؟
▪ هم اکنون روش های خوبی برای بازسازی سینه برداشته شده، وجوددارد. به عبارتی با استفاده از پروتز یا نسج خود بیمار (از شکم یا پشت یا سایر مناطق بدن) می توان سینه را بازسازی کرد. بنابراین زنان نباید نگران از دست دادن سینه خود پس از درمان باشند.به علاوه درمان های دارویی جدیدی نیز برای انواع مختلف سرطان سینه به شکل اختصاصی کشف شده است که احتمال درمان کامل را افزایش داده است.اگر بیماران بموقع برای درمان مراجعه کنند تا ۹۰ درصد سرطان سینه درمان می شود.
● توصیه شما به زنان درباره پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه و اطمینان یافتن از سالم بودن از طریق انجام آزمایش های ضروری چیست؟
▪ معاینه سالانه از سوی پزشک از سن ۲۰ سالگی نقش مهمی در تشخیص بموقع خواهدداشت. همچنین باید با روش های تشخیص زودرس یعنی انجام ماموگرافی هردوسال یک بار، پس از ۴۰ سالگی باتوجه به دستور پزشک و معاینه سالانه نقش مهمی در پیشگیری و تشخیص مناسب خواهدداشت.این کار موجب می شود توده های سرطانی سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شوند و درمان آنها بسیار راحت تر خواهدبود.درمجموع وجود توده در سینه که معمولاً بدون درد است، زخم یا پوسته پوسته شدن نوک سینه که مزمن شده باشد و به راحتی بهبود نیابد، ترشحات خونی یا آبکی از نوک سینه و به داخل کشیده شدن پوست یا نوک سینه ازجمله علایمی است که زنان به محض مشاهده آنها باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد